Dubbel seger – i10 slog alla i två svenska test

Vilken är den bästa bilen i den minsta klassen? I två olika test ställdes Hyundai i10 mot Citroën C1, Seat Mii och Peugeot 108. I både Vi Bilägare och i Teknikens Värld stod Hyundai som klar segrare. 
”i10 – klassens klart bästa bil just nu”, skriver Vi Bilägare.

Se alla våra Hyundai i10 i lager

I Vi Bilägare nr 12, 2014 utsåg tidningen den bästa citybilen. Tre modeller i klassen utvärderades: Hyundai i10, Peugeot 108 och Seat Mii. Under testat har Vi Bilägare kört de tre modellerna i stadstrafik, på småvägar, motorvägar och grusvägar. De konstaterar att Hyundai i10, oavsett underlag, var den klart tystaste avseende motor- och vindljud.
”Trumfkortet finns i ljudet, inte ens under acceleration förnims mer än en svagt rundad ton från motorrummet och i jämn fart hörs inget av de tre pipornas andningar. Det är imponerande”, skriver Vi Bilägare.

Har den rymligaste kupén
De anser att i10 är den mest vuxna bilen av de tre i testet, bland annat med den rymligaste kupén.
”Det är en fullvuxen, välkonstruerad minibil som i mycket kan konkurrera med bilar också i klassen ovanför (Polo, Fiesta, Corsa med flera). Åkkomforten är utmärkt, utrymmena klarar med lite god vilja fem resande, detaljfinishen är bra, kupén är både trivsam och praktisk. Förhållandevis låg ljudnivå, snål men lagom stark motor, ytterst lättkörd, rimligt pris och god totalekonomi”, skriver Vi Bilägare.
Även Teknikens Värld har utsett den bästa bilen i den minsta klassen. I Teknikens Värld nr 20, 2014 ställde de Hyundai i10 mot Citroën C1 och Seat Mii. I tidningens långtest rullade bilarna från Orsa, genom Rättvik, Falun, Gävle – och sedan vidare ner till Stockholm. Även här tog Hyundai i10 hem segern, med många starka egenskaper.
”Nya i10 känns som en vuxen bil både in- och utvändigt och verkligen något att fundera på för den som klarar storleken”, skriver Teknikens Värld:

Låga ägarkostnader
Testförarna konstaterar att Hyundai-modellen visade sig kompetent på flera områden. Tidningen slår fast att i10 utrymmesmässigt känns som en större bil – och fyra personer får plats utan problem. De anser att modellen skulle kunna fungera som endabil i familjen. Kostnaderna för ägande är en annan styrka:
”Extremt låg milkostnad, i klass med mikrobilar. Har hela fem års nybilsgaranti”, skriver Teknikens Värld.
Och med tanke på priset är modellen bra utrustad, bland annat med värme i ratten. Till detta kommer en mycket låg bränsleförbrukning.
”Mycket billigare än så går det inte att köra idag. Stort grattis till Hyundai”, skriver Teknikens Värld.