Hantverk i många led när bucklor och repor ska åtgärdas

Första halkan och de följande vintermånaderna innebär alltid att arbetstrycket på Holmgrens skadecenter ökar. Ditt Billiv gjorde ett besök för att visa hur tillvägagångskedjan kan se ut när din bil behöver lite extra omvårdnad. På skadeverkstaden i Jönköping passerar varje vecka 75–100 bilar genom verkstaden. 

– Vi är heltäckande och lagar alltifrån ett enkelt stenskott i vindrutan till skadeärenden som involverar byten av stora delar, riktningar, plåt och lack, berättar platschef Jörgen Tegebäck. 

Det första som du ska göra när du råkat ut för en skada är att anmäla den till ditt försäkringsbolag. 

– Då får du ett skadenummer som är själva motorn genom hela ärendet. Numret behöver vi för att kunna boka in en besiktning hos oss. Finns det en motpart i ärendet, till exempel någon som har kört på dig, är det viktigt att du anmäler olyckan till ditt försäkringsbolag och motparten den till sitt.

 

Vid skadebesiktningen, som tar cirka 20 minuter, går du tillsammans med en skadetekniker igenom skadan i vår verkstad. Skadan fotograferas, dokumenteras och de olika delarna som behöver åtgärdas noteras. Dessutom kontrolleras att det inte är andra delar som är skadade. Det är viktigt att bilen är tvättad så att repor är enkla att upptäcka. Rapporten från skadebesiktningen skickas till försäkringsbolaget och du får en tid för reparationen bokad. Det är en fördel om du inför besiktningen har tagit reda på villkoren i din försäkring så att du vet om den till exempel berättigar till hyrbil under perioden bilen repareras. Detta bokas i sådana fall redan vid besiktningen så att det står en hyrbil till dig och väntar när du lämnar in din bil. 

 

Stenskottslagningar och vindrutebyten går snabbt. Det är också den enda skadan som du inte behöver föranmäla till försäkringsbolaget utan det räcker med en glasanmälan och bild på rutan som verkstaden skickar till försäkringsbolaget. Tänk på att ha koll på skadedatumet då det är viktigt om du till exempel nyligen bytt försäkringsbolag.

 

Omfattar dina skador plastdetaljerna på bilen är det någon av specialisterna på plastreparationer som genomför denna. Många delar återvinns också av både miljö- och kostnadsskäl. Grundregeln är att den återvunna delen inte får vara äldre än bilen som den ska monteras på.

 

I plåtverkstaden åtgärdas alltifrån mindre bucklor till riktningar. Resurser finns också för att kontrollera bilens hjulinställningar, skador i kaross och bärande balkar. Genvägarna är få – det är hantverk, specialverktyg och märkeskunskap som gäller för ett bra resultat. Och som ligger till grund för nästa del i tillvägagångskedja.

 

Lagning av lackskador, spackling och slipning. Noga arbetas en ny och jämn yta fram. Den härdas och slipas, härdas och slipas. 

 

Lackering är en konstform. Inte minst att hitta rätt kulör på en lack som kanske är flera år gammal kräver sin man. Alla färger blandas på plats och färgbestämningen sker med hjälp av olika tekniska hjälpmedel. Viktigast till slut är ändå det mänskliga ögat, mycket tid och omsorg läggs på att se hur den valda färgen ser ut i olika ljusförhållanden. Är det skillnad i lacken använder man sig av så kallad meryta – den nya lacken läggs över en större yta än den skadade delen och tonas på så sätt ut mot den gamla lacken. 

En till synes liten buckla kräver många moment när den åtgärad, och sålunda mycket jobb. Lägg till härdning för de olika lackerna så förstår du att det kanske kan ta någon vecka att få bilen i fint skick igen. Kör försiktigt i vinterhalkan!

 

Praktiska tips när du råkat ut för en skada på din bil
1. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag och erhåll skadenummer. 
2. Boka tid för besiktning av skadan på Holmgrens skadeverkstad.
3. Ta noga reda på villkoren i din försäkring. Har du till exempel rätt till hyrbil under reparationstiden? 

Inför reparationstillfället:
1. Ta med nyckel till eventuellt fälglås, och tvätta bilen.
2. Ta med radiokod – eventuellt måste strömmen brytas i bilen.
3. Demontera takboxar, takräcken, hundburar, lastgaller med mera.