Om hjulinställningar på bilen

Hjulinställningar är känsliga. Det kan räcka med att köra emot en trottoarkant, köra för fort över ett väggupp eller köra ner i ett hål på vägen för att hjulinställningarna ska bli felaktiga. Det är viktigt att bilens hjulvinklar kontrolleras regelbundet. 1 gång/år eller var 1500mil är ett bra riktmärke.

En korrekt hjulinställning förebygger ojämnt slitna däck och är viktig för stabilitet och styrkänslan. Bilen.

 

Med rätt hjulinställning ökar du bilens prestanda och sparar pengar genom att maximera däckens livslängd och sänka din bränsleförbrukning. Du eliminerar även risken att däcken blir ojämnt slitna vilket kan medföra komfort problem och oljud. Är hjulinställningarna inte korrekta kan bilen i kurvor kännas instabil, styregenskaperna svarar inte som de brukar eller bör göra.

 

När ska man kontrollera bilens hjulinställningar?
Låt alltid en fackman göra en fyrhjulskontroll och justering när:

  •     Du har kört på någonting
  •     Du märker att däcken slits onormalt och/eller ojämnt
  •     Du upplever problem i styrningen
  •     Ditt fordon "drar" åt ena hållet
  •     Ratten inte återvänder till utgångsläget efter en sväng
  •     Ratten inte är "rak" när du kör rakt fram
  •     Du köper en ny uppsättning däck och vill maximera deras livslängd
  •     Du byter ut stötdämpare eller styrkomponenter

 

Hur fungerar hjulinställningen?

Den fungerar så att hjulens vinklar justeras. De två huvudjusteringarna som görs är camber-vinkel och toe.

”Camber-vinkeln” är hjulets vinkel när man ser fordonet rakt framifrån. Om vinkeln är för stor uppstår onormalt slitage. Camber-vinkeln ser till att hålla hjulen platt mot marken när bilen svänger. Är det för stor skillnad mellan camber-vinkeln på framhjulen kommer fordonet att "dra" åt det ena hållet.

"Toe" är skillnaden i avstånd mellan däckens främre och bakre del. "Toe"-inställningar påverkar bilens egenskaper i svängar.

"Toe-in" är när däckets främre delar pekar inåt. Är "toe-in" för stor kommer mönstret att slitas fortare på ytterkanten.

"Toe-out" är när däckets främre delar pekar utåt. Är "toe-out" för stor kommer slitage att ske först på innerkanten.

 

 

Hjulinställning:

Hur lång tid tar det att göra en korrekt hjulinställning och vad kostar det?

En hjulinställning tar i normalfallet ca 1 timme och då kostar det 1000 kr.

Men vi kan råka ut för bilar som tar 3-4 timmar beroende på  t.ex  fastrostade justeringar.

 

 

Däckförvaring:

Att överge sina däck i en hög i ett hörn när de ej används är långt ifrån det bästa för däcken. Fel förvaring kan påverka såväl däckens kondition som livslängd.

När du vill slippa släpa på dina däck, när du vill slippa snubbla på dem, när du vill slippa tvätta dem, när du vill slippa sätta på dem. Då anlitar du Holmgrens Däckcenter - ett bekvämare sätt. Medan vi fixar din bil kan du slå dig ner med en kopp kaffe eller varför inte ta en tur i bilhallen och titta på alla våra nya modeller

Pris för däckhotell är 730 kr per säsong. I detta pris ingår skiftning, förvaring och tvätt av hjulen.