Vad händer med din bil när den är på service?

Du lämnar nyckeln och hämtar den senare på eftermiddagen. Men vad händer egentligen med din bil däremellan, hur fungerar det inne i servicehallen? Vi följde en av de omkring 70 bilar som servas varje dag på Holmgrens i Jönköping. 

I Kundmottagningen tar vi emot nyckeln och går tillsammans med dig igenom vilka servicemoment som ska genomföras och vad det kostar. Här kan du också komma med tillägg och andra önskade arbeten. Vet du till exempel om att bromsarna behöver bytas är det bra om du säger det redan när du bokar servicen. På så sätt blir det enklare för oss att planera vårt arbete och du kan få din bil snabbare. Ett annat tips är att lämna in en rentvättad bil och plocka ut väskor, hundburar med mera som kan hindra möjligheterna att göra servicen. 

 

En arbetsorder upprättas när bilen lämnas i kundmottagningen. Denna hamnar hos våra verkstadsplanerare som för in allt som ska genomföras med din bil, service och eventuella tillägg, garantiåtaganden från generalagenten och så vidare. Arbetsordern placeras ut på någon av verkstadens 22 servicetekniker. 

 

Teknikern går översiktligt igenom arbetsordern, stämplar in den för rätt tidsrapportering, och hämtar därefter in bilen från parkeringen. 

 


Som märkesverkstad har vi tillgång till generalagenternas kompletta datasystem för uppdateringar, felsökning och genomgång av bilens system. Vi har också de specialverktyg som respektive märke tillhandahåller. Eventuella garantiåtagande från bilmärket genomför vi automatiskt. Dessutom genomgår alla våra servicetekniker utbildningar som respektive märke tillhandahåller och vi har direkt tillgång till märkessupport. Dessa delar bidrar till hög kvalitet i vårt servicearbete. 

 


Bilens skick kontrolleras noga, även okulärt, och servicen genomförs enligt generalagentens rekommendationer för att uppfylla alla högt ställda krav. Så som bromsprovstest, avgastest, olje- och filterbyten med mera. Eventuella brister noteras och lämnas med förslag på åtgärder. 

 

 

Kontinuerligt under hela servicen dokumenteras allt som görs med bilen, både för att rapportera till generalagenten som till dig som bilägare. Bilen provkörs. 

 

Arbetsordern stämplas ut och bilen är färdig att hämtas. Du får ett meddelande antingen via telefon eller sms. En nyservad bil är en trygghet för driftsäkerheten liksom ett sätt att höja andrahandsvärdet på din bil.