Fördriv tiden i bilen med lekar

Känner du igen scenariot när du lyckats packa in de tunga resväskorna i bagageluckan,  stuvat in barnen i bilen och ser fram emot en härlig resa mot äventyr. Så hinner du knappt sätta nyckeln i tändningen förrän barnen frågar ”Är vi framme snart?”. Här är några tips på lekar för att göra bilresan roligare och hjälpa till med att hålla barnens tålamod i schack. 

GUL BIL

Detta är en klassisk billek som går ut på att den som först ser en gul bil får poäng. Ser man dessutom en gul VW ”Bubbla”, så får man dubbla poäng. Ge någon i uppgift att föra protokoll och håll utkik utanför rutan. Denna lek går givetvis att leka med vilken färg som helst eller olika bilmodeller. Men bestäm vilket regelverk ni ska använda innan ni börjar tävla för resefridens skull.  

 

ETT SKEPP KOMMER LASTAT

Person nummer 1 börjar med att säga ett ord. Den bokstav som ordet slutar på ska sedan person nummer 2’s ord börja med. Och så går turordningen tills någon inte längre kan svara inom ett visst tidsintervall. Då åker den personen ut och den som klarar sig längst vinner. Leken går att göra svårare genom att ni bara får välja ord inom ett visst tema, exempelvis djur, länder, yrken, artister eller liknande. 

 

MUSIKQUIZ

Spela upp introt från olika låtar. Utmaningen ligger i att först komma på vilken låt som spelas. Extra poäng utdelas om man kan artisten.

 

KOLLA REGISTRERINGSSKYLTAR

Samla sedda registreringsskyltar i ordningsföljd, alltså 001, 002 och så vidare. Eller tävla om att först sätta ihop meningar av bokstäverna. HSB kan exempelvis bli ”Hästen sparkar boll”

 

BILBINGO

Gör i ordning några bingobrickor innan resan. Använd registreringsskyltar eller saker ni kan se längs med vägen som kor, mackar eller sjöar. 

  

STEN-SAX-PÅSE

Deltagarna tävlar mot varandra och slår varsin knuten näve i luften tre gånger och den tredje gången formar de sina händer i en av tre symboler: som en sten – det vill säga den knutna näven behålls – sax – handens pek- och långfingrar sträcks ut – eller påse – handen öppnas och sträcks fram oknuten. Saxen slår påsen genom att klippa sönder den, men går sönder om den försöker klippa i stenen. Påsen slår stenen genom att omsluta den. På så sätt slår varje symbol en viss annan symbol, hamnar i oavgjort mot sin kopia och blir slagen av den tredje. Vanligtvis löser man ett oavgjort läge genom att spela igen tills någon vinner. Det är inte ovanligt att man spelar flera gånger och låter den som har till exempel ”bäst av tre vinster” eller enkelt uttryck ”bäst av tre” vinna.