Provkörning av BMW 225xe

En trecylindrig bensinmotor och en elmotor på 88 hästar. Vad som på pappret låter ganska tråkigt är bakom ratten en succé. Med BMW 225xe blir dina vardagsresor inte bara utsläppsfria – de blir roligare också. Att arvet från BMW i8 skulle vara så påtagligt hade jag aldrig kunnat föreställa mig. 

  • Plug-In-Hybrid
  • Ljudlös
  • Rymlig

Det är en tidig morgon och solen har precis letat sig upp över trädtopparna. Vi befinner oss i Jönköping och ska provköra den minsta av plug-in-hybriderna från BMW. På avstånd är det svårt att avgöra vilken modell det faktiskt handlar om. En diskret laddningslucka och ett fåtal emblem är allt som avslöjar att det är en hybrid. För den som vill skylta med sitt miljömedvetna bilval kanske blå njurgrill och navkåpor är någonting att kryssa i på tillvalslistan. Oavsett hur vågad man vill vara så är det körupplevelsen som väger tyngst. Här är elmotorn magisk. Att starta upp bilen och rulla de första meterna sker helt ljudlöst. Har man aldrig kört en eldriven bil är detta en smått kittlande upplevelse.

 

  

Men hur sker kraftfördelningen? Här finns det flera alternativ att välja mellan. Eldrift. Bensindrift. Eller kombinerad kraft. Beroende på vilket alternativ man väljer förändras bilens egenskaper. När vi startar bilen är det standardläget Auto eDrive som gäller. Här sköter bilen fördelningen av kraft på egen hand vilket ger en behaglig och effektiv körning. Bekvämt – men inte alltid smartast. Att bara köra på elmotorn gör bilen bakhjulsdriven, att bara köra på bensinmotorn gör bilen framhjulsdriven och att använda kombinerad kraft innebär logiskt nog fyrhjulsdrift och 224 kusar. Vilket alternativ som passar bäst beror på situationen. Vi föredrog autoläget. En häftig funktion (som tilltalar tekniknördarna) är att elmotorn omvandlar rörelseenergi till elektrisk energi vid inbromsning och motorbromsning. På så sätt laddas batteriet upp under körning. Hur långt laddningen räcker beror därmed på ens körstil. Tanken är att bilen ska klara alla vardagsresor på ren eldrift. Räckvidden är därför cirka tre mil utan stöd från bensinmotorn– vilket oftast räcker till och från jobbet.

 

 

Förutom att komma till jobbet helt utsläppsfritt får du en rymlig kupé och en fantastisk körupplevelse. Det tack vare den generösa takhöjden och vindrutans höga placering. Dessutom är den riktigt kul att ratta. Kvick styrning, direkt acceleration och ett välbalanserat chassi. Vill du vara skonsam mot både plånboken och miljön? Då är detta en bil för dig. Välkommen till någon av våra anlägginingar för att lära dig mer. 

 

 

Kontakta BMW bilförsäljning

Välj din närmaste ort för att se kontaktuppgifter och öppettider.

Mer information om BMW