Däckmärkningar – vad betyder de?

Alla företag som tillverkar däck har krav på sig att ange däckens prestanda i tre särskilda aspekter. Det är EU-kommisionen som skapat märkningssystemet för att mimimera däckens miljöpåverkan, öka vägsäkerheten och reducera kostnader. 

Så för att du ska få bästa möjliga underlag för ditt inköp av däck är det en god idé att ta hjälp av dessa märkningar. Du kommer ganska snart att märka hur stora likheter däckmärkningen har med energimärkningen av vitvaror som frysar, diskmaskiner och kylskåp. 

Vilka är de tre aspekterna företagen behöver ranka däcken efter?
1. Bränsleförbrukning
2. Våtgrepp
3. Bullernivå

Märkningssystemet är uppbyggt med rankningen från A till F, där A anger det högst presterande däcket och G det lägst presterande. F är det lägst presterande för lastbilsdäck.  


Visste du...

...att ju tystare ett däck är, desto snällare är det mot vår natur och miljö?

Skillnaden mellan...

...A och G i klassificeringen är en sträcka på hela 18 meter. 

Upp till 20%...

...av bilens bränsleförbrukning påverkas av däcken och dess skick. 


Bränsleeffektivitet och rullmotstånd

Ett däck som är i rullning deformeras och förlorar energi. Den energi som går förlorad benämns rullmotstånd.

Rullmotståndet påverkar bilens bränsleförbrukning och med det också miljön. Ett lågt rullmotstånd minimerar däckets energiåtgång. Liten energiåtgång minskar bränsleförbrukningen samt därmed koldioxidutsläppet. Vi är då både snällare mot miljön och sparar pengar. 

 

 

A–G: Låg till högre bränsleförbrukning



D: Används inte

Grepp/bromsförmåga på vått väglag

Varför är det bra att däcket har bra våtgrepp? Däck med utmärkt grepp på vått underlag minskar fordonets bromssträcka. En reducerad bromssträcka leder till en ökad säkerhet i trafiken.

Däck med bra våtgrepp är därför något att eftersträva. Nedan ser du vilka klassificeringar du ska leta efter och vilka du ska undvika: 


A–G: Kort till längre bromssträcka under våta förhållanden. 



D–G: Används inte.

 


Bullernivå

Bullernivån anger det oljud/rullningsbuller som däcken ger ifrån sig exteriört, dvs utanför bilen ej ljudet som hörs inne i kupén. Ljudnivån uttrycks i decibel (dB) efterföljt av en (bästa betyg), två eller tre ljudvågor.


+1 våg = 3dB + dubbelt så bullrigt
+2 vågor = 6dB + fyra gånger så bullrigt