Bilbranschen och miljön

Alla branscher behöver ta ansvar och tänka klimatsmart för att dra sitt strå till stacken. Bilbranschen har jobbat länge med den här typen av frågor, men det finns fortfarande mycket utvecklingspotential.

– Vi kan se en tydlig trend bland varumärkena, en positiv sådan. Elektrifierade bilar kommer i alla olika utföranden och räckvidder. Utvecklingen är enorm. Alla generalagenter utvecklar dessutom sina övriga motoralternativ löpande och idag är både bensin- och dieselmotorerna långt mer bränslesnåla än vad de någonsin har varit, berättar Göran Strandberg VD på Holmgrens Bil. 
 
Motorerna utvecklas och även produktionsprocessen av bilarna. BMW i3 är ett skolboksexempel. Fabriken i Leipzig där bilmodellen tillverkas förbrukar 70% mindre vatten än en konventionell fabrik. Fabriken drivs av fyra vindkraftverk för att säkerställa att tillverkningen är 100 % koldioxidfri. Bilen är dessutom 95% återvinningsbar. 
 
Bilföretagen utvecklar och anpassar sig mycket tack vare den medvetenhet kring miljön som gemene man idag har. Nya regler och lagar sätter också extra press på tillverkarna. En trend som Holmgrens Bil ser positivt på och uppmuntrar. 

– Vi kommer inte sluta att åka bil men vi kan göra det smartare. Förr frågade våra kunder hur mycket en bil ”drar" ur kostnadssynvinkel. Idag får vi samma fråga men lika mycket ur ett miljöperspektiv. Vi är en del i en transformation som sker just nu där inte bara bilmodeller förändras utan också människors beteenden och vanor. Där vill vi kunna erbjuda alternativ som fyller alla olika behov berättar Göran Strandberg.

Först när man har relation till naturen vill man ta hand om den. Därför är Holmgrens Bil huvudsponsor till projektet Chasing the elements. Ett projekt vars vision är att få unga människor att uppskatta vår natur ännu mer.  

– Kan vi använda vår plattform som företaget har till att ta ställning i viktiga frågor som miljö så vill vi ta den chansen. Vårt varumärkeslöfte är Vi bryr oss. Det löftet behöver gå från hjärta till händer, från vision till handling avslutar Göran Strandberg.